Kennismaken met Mindfulness bij de VUW

Mindfulness …. met een gezonde geest, meer kans op kwaliteit van leven!

 

Mindfulness is aandacht voor jezelf, focussing, en ontspanning. Helpt bij stress, piekeren, somberheid en geeft rust in het hoofd bij faalangst, perfectionisme,  chronische klachten, burn-out en/of  slaapproblemen.

 

1. Workshop “kennismaken met Mindfulness”. Op de praktijk in Poeldijk,

Heb je interesse, neem contact op met Jacqueline 0615563829 of mail jacquelinegrootscholten@hotmail.com. aansluitend aan de workshop kun je beslissen of je mee wilt doen met een training.

2. Een workshop Mindfulness bij de VUW in s’ Gravenzande zijn gepland op 20 03 2019. .Voor aanmelding zie http://www.vuwestland.nl.

 

Algemene informatie over Mindfulness:

Door geleide meditatie leer je de oefeningen zelf doen en ervaar je wat het met je doet. De training bestaat uit oefeningen die gericht zijn op de ademhaling, emoties, lichamelijke gewaarwordingen en de zintuigen. We oefenen zijn zittend, liggend, staand, lopen en mindful wandelen, allemaal ten doel om jezelf beter te leren kennen en jezelf meer bewust te worden. Door geconcentreerd te zijn ben je in het moment. De relatie met jezelf en met anderen verbetert en dat willen we toch allemaal?

Er is voldoende uitleg over de achtergronden van Mindfulness . Uiteraard is er tijd en aandacht om vragen te stellen en het delen van ervaringen. Belangrijk om te weten is dat een mindfulness groepstraining geen therapie is. Dan kun je het beste kiezen voor individuele mindfulnesstraining.  De training in Ockenburgh eindigt met mindful wandelen in het park Ockenburgh.

Alle oefeningen en het programma zijn op een usbstick verkrijgbaar voor 15 euro. Naast de training is het heel belangrijk om thuis de oefeningen te doen, zodat er werkelijk een verandering plaats kan vinden in je dagelijks leven.

3 De 5 weekese vervolgtraining mindfulness bij de VUW  in s’Gravenzande  zijn gepland op 16 01, 30 01, 06 02, 20 02, 06 03 2019. Aanmelden kan via www.vuwestland.nl.  .

 

4. Als je liever individueel en op maat mindfulness wilt leren, als therapie op je persoonlijk leven, ben je van harte welkom op het praktijkadres in Poeldijk. De kosten zijn afhankelijk van je inkomen. Mindfuness is ook mogelijk voor kinderen.

 

5.Wil je stoppen met roken, overgewicht, offline van je  smartphone, of een andere verslaving, en zoek je ondersteuning en hulp daarbij kun je met acupunctuur en mindfulness kun je rekenen op succes! Je wordt je bewust van de gedachten en gevoelens die je afleiden van je doel en hoe je zelf de regie weer kunt nemen voor je eigen leven!

Je kunt je daarvoor opgeven via het aanmeldformulier op deze webpagina, zie onderaan deze pagina of via het emailadres.

Waarom kiezen voor Mindfulness?

– om bewust te zijn van je dagelijkse spanningen, en de vaak automatische gedragspatronen die daarop volgen. Het denken en de emoties bepalen wat je doet en hoe je het doet, ofwel je handelen en het gedrag.

– leven vanuit het  ‘hier en nu’, weer kunnen genieten van de kleine en mooie dingen van het leven!
Door stil te staan bij de ademhaling, bij wat je denkt en voelt, leef je bewust in het moment, i.p.v. in het verleden of in de toekomst en daardoor kun je nieuwe keuzes maken, die meer bij je passen op dat moment.

Er is wetenschappelijk bewezen dat stress, piekeren en depressieve stemmingen, met meer dan 50% vermindert door Mindfulness. Het piekeren vermindert en het slapen verbetert. Daarnaast is de concentratie beter, worden minder fouten gemaakt omdat je meer gefocust bent op wat je op dat moment doet.
Je maakt dan andere keuzes voor jezelf, waardoor je moeilijke situaties in het leven beter aankan.

Heb je vragen, of wil je je opgeven bel of mail naar 0174245206 of 06 15563829 of jacquelinegrootscholten@hotmail.com
Meld je aan met het aanmelding-mindfulness-2018-2019

Je bent van harte welkom!

Ervaringen

1) Ervaring van een deelnemer van de beginnerstraining Mindfulness

Al een aantal jaren las ik boeken over mindfulness (boeken van onder andere Eckhart Tolle,
Thich Nhat Hanh, Scott Kiloby e.a.).En al die jaren probeerde ik het ook in praktijk te brengen.
Wat mij daarin echter ontbrak was praktisch “gereedschap” om het gelezene toe te passen.
Dat gereedschap heb ik in deze mindfulnesstraining van Jacqueline gevonden.

In de cursus leer je vooral mindfull te zijn. Na iedere cursusavond krijg je huiswerk. Dat huiswerk hoef je niet leuk te vinden, dat moet je alleen maar doen”

Dit is een slogan uit de documentatiemap die je krijgt. En mijn ervaring is dat het ook echt zo werkt. Door iedere dag thuis een tijdje mindfulness te beoefenen, ervaar je pas wat het effect ervan is. Ik kan aan het eind van de cursus wel zeggen dat hij mij heeft gebracht waar ik naar op zoek was. Met het uiteindelijke resultaat ben ik erg blij. Ik weet nu ook dat als ik mindfulness verder wil ontwikkelen, dat serieuze oefening vraagt.

Het komt je niet aanwaaien; je moet duidelijk de intentie hebben er wat van te maken en er ook daadwerkelijk mee aan de slag gaan.         Ik vond de cursusavonden erg plezierig; de sfeer was aangenaam en er was een goede afwisseling tussen oefening en theorie. Ook was er volop gelegenheid om vragen te stellen en zaken ter sprake te brengen. De avonden vonden plaats in een van de ruimtes in de Cultuurschuur die door onze hele groep als heel plezierig werd ervaren.

Hartelijke groet, Edith.

2) Ervaring van een deelnemer van de gevorderde training Mindfulness

Hallo Jacqueline,

Bedankt voor de fijne cursus, het was voor mijn iedere week een rust puntje
en ik heb er veel van geleerd. De groep was ook heel leuk en gezellig onderling.
Ik wil er graag mee verder gaan ik merk dat het voor mij heel goed is.
Nogmaals bedankt en een fijne vakantie.

Groetjes, Carla.